Google Analytics in jouw website, maar waarom moet je stilstaan bij een mogelijk alternatief voor Google Analytics.
Drie drie belangrijkste redenen daarvoor zijn: gebruiksgemak, privacy en ethiek.

1. Gebruiksgemak
Google Analytics is een machtig analytisch wapen, maar ze is soms ook knap ingewikkeld. Als je niet echt technisch bent ingesteld, dan kan het een hele uitdaging zijn om uit te zoeken hoe je Google Analytics kan gebruiken.
Jazeker, er is een keur aan materiaal waaruit je kunt putten als je precies wilt leren hoe je Google Analytics gebruikt. Maar als ondernemer moet je jezelf wel de vraag stellen of het leren omgaan met Google Analytics je een paar weken van je tijd waard is. Dan kies je wellicht toch liever een analyseplatform dat makkelijk in gebruik is.
2. Privacy
Google is vooral bekend om zijn “gratis” producten: Google Search Console, Gmail, Chrome, Google Docs, Google Analytics, enzovoorts.
Maar laten we niet uit het oog verliezen dat Google nou niet bepaald voorzichtig met jou informatie omgaat. Alles wordt verkocht. Je inhoud van je documenten, je inhoud van je email en als er iets in je email zit, wat niet mag van Google dan wordt het niet verzonden wegens een "beveiligings" redenen. Google bepaalt dus wat jij wel en niet mag verzenden en ontvangen. Google bepaalt wat je wel en niet mag zien, Google bepaalt wat je wel en niet mag gebruiken. Google maakt een persoonlijk profiel van jou. Dit profiel is te koop. En er zijn veel overheden en bedrijven die hier maar al te graag gebruik van maken. Er is een wijdverbreid argument dat gebruikt wordt om bezorgdheid om je privacy de wind uit de zeilen te nemen:
“Als je niks verkeerd doet, heb je ook niks te vrezen!”
Maar er is ook niks geks aan om toch je privésfeer te willen beschermen, ook al heb je niks te verbergen. De kwestie is dus: hoeveel privacy ben je bereid om op te offeren in ruil voor toegang tot “gratis” Google-producten?
3. Ethiek
Je ziet een toenemende bezorgdheid als het gaat om de hoeveelheid macht die Google zich door de jaren heen eigengemaakt heeft. Google heeft namelijk een aandeel van bijna 90% van de zoekmarkt bemachtigd. Kun je je voorstellen hoeveel invloed Google zich daarmee verworven heeft?
Website Analytics vraagt om uitleg. Laat je daarom altijd begeleiden door ons.